Autor: Michal Dolejš
Nedělám v softwarové společnosti, dělám v neziskovce, takže mě teď nejvíc zajímá financování neziskovky. Každý jsme si někdy koupili plyšáka od košíčkářů u metra, víme co je DMS, upsali jsme se k posílání stokoruny na boj proti lovu velryb, nebo adoptovali zvířátka v ZOO a děti s nafouklými bříšky. Dá se to ale dělat i jinak? Já mám zkušenosti z neziskovky Green Doors, která se stará o lidi s duševním onemocněním. V září oslaví 20 let a jako dárek ke svým kulatinám dostala od Nadace Vodafone můj Rok jinak.
Jak se taková neziskovka s rozpočtem přes 20 milionů uživí? Těžko! Nemáme zvířátka, ani děti v Africe, nebo děti se závažnými nemocemi, fakt je, že nemáme děti vůbec. A děti táhnou! V Rusku na tento fenomén upozorňuje neetická kontroverzní kampaň organizace „Big people“, která pomáhá dospělým. Kampaň spočívá v tom, že si pustíte video a stojíte před rozhodnutím, zda zachráníte umírající děvče, nebo umírající ženu, musíte si vybrat. Většina zachrání dítě. V Rusku se to má podle Big people tak, že 90 % organizací pomáhá pouze dětem. U nás nebude tohle číslo tak vysoké, ale něco na tom bude i tady, stačí se podívat na největší sbírky v ČR. Děti vzbuzují soucit, praví se v kampani Big people.
Green Doors zajišťuje sociální rehabilitaci lidí se schizofrenií. Sexy? Dojemné? Asi ne. A je fakt, že se naši největší sponzoři většinou o problematiku duševního zdraví aktivně zajímali dříve, než poznali Green Doors. Takových sponzorů jsme zatím nenašli tolik, abychom byli dlouhodobě v suchu. Rok co rok je to boj s insolventností, platy spíše klesají, než rostou a dotace od státu a města se krátí na minimum. Nikdy dopředu nevíte kolik a bohužel ani na co stát přispěje, pravidla se mění za pochodu. Podobné je to u městských částí, kam píšete spousty grantových žádostí, kde je výsledek pochybný. Nakonec musíte platit minimálně dva lidi, které zavalíte administrativou kolem grantů a žádostí. Na tyhle zaměstnance přirozeně dotaci nedostanete, protože nejsou přímo v kontaktu s klienty sociální služby. Oproti byznysu, kde jsem dříve pracoval, je to fakt síla, když přijde na finanční plánování. Jsou tu ale alespoň dvě cesty, jak v klidu pomáhat. Buď si sáhnete na evropské peníze, nebo se z vás stane výdělečná firma, která sponzoruje sociální službu svým podnikáním.
Green Doors jde druhou cestou. Z velké části sponzorujeme sociální službu, kterou poskytujeme. A nejsme v tom úplně špatní, kolem 70 % rozpočtu si vyděláme sami provozem kaváren Café Na půl cesty, Klub V. kolona a restaurací Mlsná kavka, kde všude probíhá rehabilitace duševně nemocných lidí. Dotace nám přinesou asi 25 %, zbytek je na sponzorech – tedy něco přes milion ročně cash a jsme za vodou.
Jak na to? Peníze přece leží na ulici, stačí je sebrat... V listopadu 2014 pořádáme benefiční aukci, kde si může kdokoli koupit obraz od umělce známého i naprosto neznámého. Pro milovníky kaváren jsme rozjeli projekt smysluplné kávy a čaje, z dlouhodobého hlediska naše nejvýznamnější aktivita. Stačí si dát v našich, nebo ve spřátelených kavárnách kávu, nebo čaj se smyslem, který stojí o pár korun víc, než ten normální a přispět tak na smysluplnou práci, jakou si sami nemůžete dovolit.
A co ten sex, ptáte se? Slyšeli jste o projektu „FFF“ „Fuck For Forest“? Stačí poslat své intimní video organizaci, která ho promění v „ekoporno“. Zachráníte tím pralesy. Tak proč netočit porno i pro Green Doors? I takové myšlenky na poradách padaly, ale my jednoduše nechceme být spojováni ani s hazardem, ani s pornem, přestože by to asi byla tutovka, podle výsledků kolegů z Berlína. Zůstaneme tedy u smysluplné kávy, která k našim kavárnám sedí o trochu víc.