Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Diagnóza: Stroj času. Aneb jak lidé s postižením rozdávají energii

V rámci svého ročního pobytu v Centru pracovní rehabilitace Asistence o.s. se setkávám s mnoha zajímavými životními příběhy. Často si říkám, jak nám jedna vteřina může obrátit život zcela naruby. O jeden takový příběh bych se s Vámi ráda podělila.

 

Autorka: Markéta Sirotková

Jedná se o úžasného Honzu E., který byl v Centru pracovní rehabilitace (dále CPR) na stáži v rámci praxí Jedličkova ústavu a škol.

Honzův příběh

Honza se pohybuje na vozíku, potřebuje ke svému běžnému dennímu fungování asistenta. Honza komunikuje pomocí komunikační papírové tabulky a tabletu s hlasovým výstupem. Každý pohyb je pro něho velmi namáhavý, má spasticitu (svalové křeče).

Honza ale nechce, aby ho někdo litoval, je bojovník, a tak se snaží v rámci možností žít život co nejsamostatněji. Klade na sebe velmi vysoké nároky v oblasti životních i pracovních cílů a to i přesto, že je pro něj veškeré běžné fungování mnohem náročnější, než si kdokoli z nás dokáže představit.

Honza je zvídavý, cílevědomý mladý muž. Velmi svědomitě a pilně studoval veškeré materiály CPR, věnoval velkou péči a pozornost klientům CPR a především nás všechny nesmírně bavil a rozesmíval svými vtipnými bonmoty a překvapoval nadstandardním všeobecným přehledem. Také s námi absolvoval různé happeningy upozorňující na bariérové překážky v rámci městské dopravy apod.

Mohu říci, že Honzova přítomnost v našem malém pracovním týmu byla velmi motivující, neboť nejen že nás všechny nabíjel životním optimismem, ale jeho vůle, nadšení a pracovitost měla vliv na to, že i my ostatní jsme tak nějak postupně začali být pozitivnější, výkonnější.

Opět se mi také potvrdila známá pravda, že člověk se zdravotním postižením, který se stane součástí pracovního kolektivu, je nejen stabilním, loajálním a spolehlivým zaměstnancem, ale zároveň i motivujícím prvkem celého týmu, který napomáhá ke snížení stresu na pracovišti, zlepšení a posílení sociální atmosféry ve firmě, organizaci.

Proto: Zaměstnávejme osoby se zdravotním postižením, vyplatí se nám to!

Nyní už předám slovo Honzovi, aby se s vámi podělil o svůj neuvěřitelný životní příběh:

Proč jsem na vozíku?

Co se mi stalo?

Letos v prosinci tomu bude 10 let, co jsem se rychle rozeběhl, zakopl jsem doma v předsíni o práh a proletěl jsem se asi 1,5 m. Nakonec jsem si prorazil železným klíčem čelní kost mé lebky asi 5 cm do mozku. Okamžitá zástava dechu a po chvilce i srdce. 6 minut bez dechu mi nadělalo také své, a když jsem se konečně po 2 měsících dostal z nejhoršího, tak mě čekaly 2 těžké operace mozku, poté ještě několik přidružených operací.

Co mi je?

Dostávám spazmy do celého těla, asi tak 1 x za měsíc mi je slabo na srdci. Mám dost narušenou stabilitu, hodně špatně se mi mluví a mám velmi slabou cukrovku.

Co bych chtěl?

Chtěl bych se dostat na vysokou školu pedagogickou obor dějepis - občanská nauka a dokončit ji.  Dále bych chtěl získat nějakou dobře placenou práci. Nakonec bych rád vychoval pár dětí k obrazu svému.

Co mi schází?

Potřeboval bych vytvořit stroj času.“

Autor: Jan janrybar Rybář | úterý 3.12.2013 15:11 | karma článku: 14,96 | přečteno: 629x
  • Další články autora

Jan janrybar Rybář

Příběhy z Cesty domů: Nekonečná, vystupovat

Od té doby, co pracuju v Cestě domů, se mě často někdo ptá, co se mnou péče o umírající dělá, jak mě to proměnilo.

20.7.2015 v 17:28 | Karma: 16,79 | Přečteno: 753x | Diskuse| Ostatní

Jan janrybar Rybář

Poslední den roku, který byl jinak

Je poslední den roku. Pro někoho roku 2014, pro mne Roku jinak. Vstávám v pět třicet. Ne, že bych chtěla, ale psi mi skočí na hlavu a dožadují se svého: ranní procházky a jídla.

2.3.2015 v 15:19 | Karma: 13,85 | Přečteno: 622x | Diskuse| Ostatní

Jan janrybar Rybář

Chcete být užiteční?

Žiji, tedy jsem + pracuji a pomáhám = jsem užitečný. Jednoduchá rovnice, že? A jak ji naplnit?

15.12.2014 v 13:30 | Karma: 11,88 | Přečteno: 435x | Diskuse| Ostatní

Jan janrybar Rybář

Na záchodě jsme spolu ještě nebyli

Kdo by čekal, že tento blog bude věnován čistě holčičím záležitostem, mezi které doprovázení na toaletu bezesporu patří, zřejmě bude zklamán. A možná taky ne.

15.12.2014 v 11:17 | Karma: 18,16 | Přečteno: 1242x | Diskuse| Ostatní

Jan janrybar Rybář

O příbězích pamětníků a vzpomínkách na válku

Příběhy pamětníků války ožívají v podání dětí zapojených do unikátního projektu – a často to jsou opravdu silné momenty...

14.10.2014 v 10:09 | Karma: 15,26 | Přečteno: 668x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Rusko vyrábí víc zbraní, než potřebuje na Ukrajině, varoval německý ministr

25. dubna 2024  6:13

Rusko podle odhadů německého ministra obrany Borise Pistoriuse už vyrábí více zbraní a munice než...

Nejednáme. Na obzoru je stávka soudních pracovníků, požadují vyšší platy

25. dubna 2024

Premium Odvádějí vysoce odbornou práci, musejí skládat speciální zkoušky, někdy sami vypracovávají drobná...

ANALÝZA: Pokroková nenávist k Židům. Jak se z univerzit v USA staly filiálky Hamásu

25. dubna 2024

Premium Na elitních amerických univerzitách vyhánějí Židy takovým stylem, že to tam vypadá jako v Německu...

Karafiátovou revoluci zažehla jediná píseň. Portugalsko vyvedla z diktatury

25. dubna 2024

Málokterá revoluce je spojena s písní a květinou, jako se to stalo té portugalské. Před 50 lety se...

Velvyslanectví Thajského království
Political, Cultural and Economic Affairs Assistant

Velvyslanectví Thajského království
Praha
nabízený plat: 34 310 - 39 458 Kč

  • Počet článků 34
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 4277x
Obsah blogu koordinuje Jan Rybář, novinář (a absolvent programu Rok jinak), www.amaze.cz, www.janrybar.cz

Seznam rubrik